Blog coaching

Je bent er al wel eens aan begonnen: een blog. Na anderhalf A4 was je de draad kwijt. Er zat geen structuur in en halverwege was je vergeten wat je nou écht wilde zeggen. Of misschien was je wel al zover en stond je blog klaar voor verzending. De twijfel sloeg toe. Wat als niemand reageert, je niet één duimpje krijgt?

Je blog delen is als het zingen van een liedje voor publiek of het laten zien van je schilderij, je deelt een creatie en dat is spannend.

Het goede nieuws is: schrijven is een ambacht, dat betekent dat je het kunt leren en er beter in kunt worden. En ik kan je daarbij helpen.  

Voor wie is deze cursus?
Deze cursus is voor beginnende bloggers: ZZP’ers of mensen in loondienst die graag willen bloggen.

Wat maakt deze schrijfcursus anders dan anderen?
Om te beginnen is het geen cursus. Het is meer een coachingstraject. Je leert terwijl je schrijft. En wat je schrijft is niet voor spek en bonen, want je gaat je blogs ook publiceren. Dat is part of the deal: schrijven en posten. Spannend? Ja, maar daar heb je dus een coach voor. 

Wat ga je leren?
Online teksten moeten lezen als het eten van een zak chips. Zonder dat je er erg in hebt, lees je hem uit. Ik leer je hoe je een pakkende intro schrijft, heldere teksten creëert zonder overbodige mitsen en maren en een goede kop verzint. Bovendien ben ik kritisch op de inhoud. Want je blog moet natuurlijk wel ergens over gáán. 

Hoe ziet de cursus eruit?

1. Intakegesprek

Dit duurt ongeveer een uur. Jij vertelt wie je bent, wat je doet, waarover je wil bloggen en waarom. Ik stel je vragen en denk met je mee over mogelijke onderwerpen voor je blogs. Ook denken we na over je lezer. Wie is dat? Op basis daarvan kijken we naar de stijl van je blog: formeel, zakelijk, grappig, serieus. De uitkomst van het gesprek is dat we minimaal drie onderwerpen hebben waar je in de komende twaalf weken drie blogs over gaat schrijven. We maken een planning en spreken af hoe we samen gaan werken. 

2. Elke week een lesbrief

Voor elk blog trekken we vier weken uit. Per week krijg je van mij een ‘lesbrief’ waarin ik de theorie uitleg en je een opdracht geef. 

Week 1: je verdiept je in je lezer en de inhoud. Wat wil hij of zij weten over dit onderwerp? Waar haal ik mijn informatie vandaan?

Week 2: schrijven. Je geeft antwoord op de drie belangrijkste vragen van je lezer. Dit is de kern van je blog.  

Week 3: je schrijft een pakkende inleiding, titel en een slot.

Week 4: Je gaat je blog redigeren, je haalt overbodige woorden eruit, je gaat je darlings killen, verzint goede tussenkopjes en checkt of de tekst seo proof is. Tot slot verzin je een pakkende tekst voor social media. En dan: send. 

3. Herhalen

Dit doen we in totaal drie keer. Elke keer leer je meer, geef ik je nieuwe tips en stem ik mijn coaching af op wat jij wilt leren.  

Hoe geef ik feedback?
Na elke week lever je de opdracht bij mij in. Ik corrigeer je stuk en maak zichtbaar wat ik heb aangepast en waarom. Bovendien krijg je van mij een video waarin ik mijn feedback mondeling toelicht.   

Hoeveel tijd ben je kwijt?
Het hele traject duur twaalf weken. Aan het begin van het traject hebben we een intake van een uur, daarna is de tijdsinvestering één tot drie uur per week. Elke week krijg je van mij een deadline waar ik je aan ga houden. Ik corrigeer je werk binnen 24 uur en voorzie je van feedback. 

Wat levert deze cursus je op?
Je leert schrijven
Schrijven is een ambacht en dat kan je leren. Voorwaarde is dat je het wilt, dat je de lesbrieven volgt en dat je de feedback gebruikt om beter te worden. 

Sterke inhoud
Ik denk inhoudelijk met je mee. Waar ga je over schrijven? Wat vindt jouw lezer interessant en hoe vind je aansprekende voorbeelden om de kern van je tekst te verduidelijken? 

Drie gepubliceerde blogs
Na twaalf weken heb je niet alleen beter leren schrijven maar heb je ook 3 blogs gepubliceerd. Je hebt je blogangst overwonnen en genoeg zelfvertrouwen om door te gaan met bloggen.  

Plezier
Ja, want schrijven is dus echt heel leuk. Bovendien ben ik heel aardig. 

Wat kost het?
699 euro ex btw

Deal?
Mooi. Vul dit formulier in, dat duurt ongeveer 10 minuten. Dat helpt mij om je te leren kennen en om in te schatten of ik jou iets te bieden heb. Daarna bel ik je en leren we elkaar iets beter kennen. Vinden we elkaar na dat telefoontje nog steeds leuk, dan plannen we het startgesprek. 

“Marieke heeft voor ons webteksten geschreven en ook meer inhoudelijke artikelen. Ze denkt mee, kan zich goed inleven, stelt de juiste vragen en vindt zo altijd precies de juiste toon. Geen standaard tekst maar altijd met een creatieve inslag. Daarnaast is Marieke een heerlijk mens om mee samen te werken..”

— Saskia Kuin, Business Development Manager IJsfontein

In mijn tijd als directeur bij Unique was Marieke communicatieadviseur en ‘bedrijfsjournalist’. Ze kan zich goed inleven en weet moeilijke interne boodschappen om te toveren tot een helder en toegankelijk verhaal. Als hoofdredacteur van het personeelsblad verzon ze originele invalshoeken en wist ze elk kwartaal weer een écht leuk magazine op te leveren.

— Raymond Puts, algemeen directeur AWVN